Žiaľ, od prvej chvíle bolo aj na tomto podujatí citeľné
slovenské špecifikum, a to napätie medzi usporiadateľmi a mushermi.
Pravdepodobne to bolo dané aj tým, že preteky WSA boli poslednými
významnejšími tohto roku u nás, takže väčšina pretekárov si svoje negatívne
poznatky z iných podujatí priniesla so sebou sem. Ako to už býva, na
poslednú chvíľu ich aj začali pretriasať. Odzneli tu výroky, prostredníctvom
ktorých sa poniektorí pasovali za čosi ako aktérov či hercov, bez ktorých by
sa nemohlo udiať toto „divadlo“. Čiže naznačovali, že usporiadatelia im môžu
byť iba vďační, pretože bez nich by nemohli nič usporiadať. Samozrejme
dávali najavo, že im chýbala tá vďačnosť, ktorú im usporiadateľ mal
prejavovať nejako ináč. Ako? Nuž, to už naše pretekárske veličenstvá
(podotýkam, nie všetci!) akosi neozrejmili.
Prekvapujúci a sympatickejší bol diametrálne odlišný
postoj zahraničných pretekárov. Napríklad Hering Tamás z Maďarska prejavil
svoj obdiv usporiadateľom, že vôbec majú ochotu vynakladať svoju energiu na
usporiadanie takéhoto podujatia, aby oni pretekári si so svojimi psami mohli
zabehať. Niektorí naši a poľskí pretekári sa tu, žiaľ, zviditeľnili svojím
nešportovým správaním aj ohľadne trate... Proste našli stovky nedostatkov
a závad, z čoho si aj ten najmenej zapojený do danej problematiky mohol
vysvetliť iba jedno, zdala sa im priťažká. Česi a opäť Maďari síce priznali,
že je to pomerne ťažká trať, ale hneď dodali, že jej obtiažnosť je rovnaká
pre každého pretekára aj psov, takže je to úplne v poriadku a v duchu
športového zápolenia.
Je pravda, že členitosť trate bola pestrá a aj stúpaní
bolo viac, než býva zvykom. Usporiadatelia vyšli v ústrety kompromisu
a nakoniec trať, vzhľadom na jej náročnosť, skrátili o 2,5 km. Vysvetlení
na postoj hŕstky našich pretekárov k obtiažnosti trate je hneď niekoľko, ale
podľa môjho osobného názoru im vadilo, že na tejto budú musieť zapriahnuť do
zápolenia aj svoje osobné kondície. Poniektorí pretekári zo Slovenska totiž
iba honosne stáli na saniach a nechali sa ťahať, čo im pri tomto druhu
pretekárskej trate nemohlo vydržať po celom okruhu. Na rozdiel od nich
napríklad už spomínaný maďarský pretekár vyslovene „makal“ spolu so svojimi
psami. A tí, kto ste ich videli, sami dobre viete, že to nie sú žiadne psy
zo super pretekárskych línií. Lenže pretekár si odbehal minimálne 70% trate
a nakoniec si to ešte pochvaľoval. V Maďarsku sú vraj iba okruhové preteky
takpovediac „okolo Balatonu“ a tie sú o ničom. U nás je to lepšie, lebo
máme trate s výškovými rozdielmi, máme kopce... S takýmto zmýšľaním
a prístupom nakoniec obsadil krásne 2. miesto!
Namiesto výhovoriek teda radšej spomenieme skutočné
nedostatky trate, ktoré sme si všimli. Strašne málo check-pointov
a absencia traťových komisárov! To je pravda. Ak by sa našiel niekto
postrádajúci pretekársku férovosť, mohol si trať skrátiť, ale myslím si, že
na to sú zase naši pretekári dosť hrdí. K celkovej úprave trate však treba
dodať, že bola udržiavaná a nadmieru bezpečná, takže v tomto smere
usporiadatelia nič nezanedbali.
|
Jediné, čo asi môžeme vytknúť, že usporiadatelia
zabudli dostatočne pripraviť stakeout. Na ten sa sťažovala už väčšina
pretekárov. Neoznačený žiadnymi páskami bol situovaný na mieste s vysokou
koncentráciou lyžiarov a divákov. Nehovoriac o tom, že práve zopár divákov
tam malo aj svojich domácich miláčikov, čo pridalo ešte viac oleja do ohňa.
Neodmysliteľná veľkoplošná obrazovka bola tentokrát zbytočná, pretože na ňu
svietilo slnko, takže okrem jej mohutnosti nebolo vidieť počas dňa nič, čo
sa samozrejme zlepšilo vo večerných hodinách. A keby aj, nerozumiem, načo
prináša divákom stojacim pri štarte momentky zo štartujúcich pretekárov. Nie
som technik, nedokážem posúdiť, či to je, alebo nie je možné, ale oveľa
zaujímavejšie by boli zábery z trate, kam oko diváka nedovidí.
Úbytok obozretnosti zaiste spôsobilo aj to napätie
medzi hŕstkou pretekárov a usporiadateľmi. To nakoniec aj napriek ochote
usporiadateľov ustúpiť v istých záležitostiach, čo podľa môjho názoru robiť
vôbec nemuseli, vyústilo do bojkotu 2. kola pretekov zo strany poľských
musherov. Dosť nepochopiteľné je počínanie známeho pretekára Mateusza
Surowku (kategória C1), ktorý už v prvom kole mal čas pod jednu hodinu.
V jeho kategórii sa podobný výkon nepodaril žiadnemu z ďalších štartujúcich!
Napriek tomu z pretekov odstúpil. A spolu s ním všetci ostatní z poľského
klubu Durango-Rimo. V žiadnom prípade nechcem urážať pretekárov z Poľska,
ale ak sú u nich preteky na vyššej a dokonalejšej úrovni, prečo ich to ťahá
k nám? A potom iba rozsievajú rebéliu. Či už bola trať taká alebo onaká, ako
povedali iní musheri, pre každého bola rovnaká! Nebol teda dôvod k odporu
a zbytočným výbuchom ješitnosti. V istých momentoch mali pravdu pretekári,
ale v daných veciach zasa usporiadateľ... Celková klíma však od začiatku
nepripúšťala reálnu šancu nájdenia vzájomného kompromisu, čo majú bez urážky
na svedomí poniektorí prílišne pyšní a hrdí musheri.
Na adresu samotných usporiadateľov možno zhrnúť len
toľko kritiky, že si pamätáme z ich strany aj lepšiu úroveň nimi
pripravovaných podujatí. Je trocha paradoxné, že ak stáli proti hromade
nepredvídaných a narýchlo vzniklých problémov, podávali závratné pracovné
výsledky. Keď im ale aspoň príroda nehádzala polená pod nohy a nadelila
dostatok snehu, zrazu zabudli na isté kvázi maličkosti. Napriek tomu bol ale
celkový dojem dobrý a pre úplné zhodnotenie WSA Eurocupu si dovolím tlmočiť
jedného pretekára:
„Na tieto preteky sa oplatí ísť aj nabudúce.
Organizátori si ale budú musieť zreflektovať niektoré nedostatky. Najmä pre
východniarov je to veľmi blízko a prostredie je fakt prekrásne.“
Scenéria krajiny, kde sa Eurocup WSA konal, je naozaj
čarokrásna. Neostáva nám teda nič iné len dúfať, že Askino Slovakia Alfa už
konečne našlo pre svoje preteky stále dejisko a ukončilo putovanie po
slovenských zimných strediskách. Veľhory našej malej krajiny si počas
zimných mesiacov takúto atrakciu jednoznačne zaslúžia. Do istej miery sú
totiž takéto preteky aj prínosom pre turistický ruch vo Vysokých Tatrách.
K dokonalosti tohto podujatia, ale aj všetkých
ostatných, však ešte bude treba nájsť spoločnú reč medzi usporiadateľmi a mushermi.
Aby sa počas pretekov nepretriasali otázky typu: Čo z toho budeme mať, keď
sa zúčastníme nočnej jazdy? Prečo je tá trať taká strmá? Uvedomujete si, že
bez nás by sa toto divadlo nemohlo hrať? To všetko je iba naša ľudová
ješitnosť, nad ktorou zahraniční účastníci už teraz kývali hlavami, teda
okrem Poliakov. Zmenou prístupu štartujúcich sa zaručene dostaví aj ochota
zo strany usporiadateľov vyjsť v ústrety požiadavkám musherom. A tých veru
kritizovať z negatívneho postoja k pretekárom nemôžeme. Veď každý jeden
odchádzal s chovateľským balením krmiva a množstvom pozorností. Podľa mňa
snaha pochopiť aj náročnosť usporiadania pretekov práve zo strany musherov
je jediná schodná cesta, ako dostať preteky psích záprahov na patričnú
úroveň, ktorú si jednoznačne zaslúžia. Bez obojstrannej ochoty a vzájomnej
spolupráce to však nepôjde. Dnes už našinec hundre, že na jedných pretekoch
je zlé toto, na tamtých zasa ono. Už asi zabudol, že donedávna nariekal –
niet kde pretekať! Aj preto by podľa môjho názoru nebolo potrebné podnikať
kroky, ktorými nenapredujeme, ale sa vraciame späť k minulosti. Takýmito
krokmi sú práve rozpory medzi ľuďmi ochotnými usporiadať preteky podobného
druhu a pretekármi.
SKRÁTENÁ VÝSLEDKOVÁ LISTINA
SKJ NO PEDIGREE (8 km):
1. Ján Mlynár – LMK Hybe – čas spolu: 02:00:29,91
2. Jozef Matuška – TV Fatra Ružomberok – 02:28:59,35
3. Anna Matušková – TV Fatra Ružomberok – 05:09:37,95
SKJ (8 km):
1. Igor Štefan – LMK Hybe – čas spolu: 02:22:12,46
2. Bronislav Ručka – Beskydský klub Nový Jičín (CZE) – 02:29:44,68
3. Ján Uher – Donly Donovaly – 02:36:49,11
C (8 km):
1. Michaela Pažurová – LMK Hybe – čas spolu: 01:42:42,70
2. Jozef Adamovský – Donly Donovaly – 01:59:03,41
3. Dominika Drančáková – Musher Humenné – 02:04:25,81
C 1 (8 km):
1. Jaroslav Compel – KPZ Poprad – čas spolu: 02:06:44,28
2. Hering Tamás – (HUN) – 02:11:05,42
3. Igor Pribula – Sokol Vranov nad Topľou – 02:11:21,02
C 2 (8 km):
1. Ľuboš Oret – CANIS Slovakia – čas spolu: 03:08:14,27
2. Patrik Rybár – KPZ Poprad – 04:00:03,40
B (12 km):
1. Miroslav Pažur – LMK Hybe – čas spolu: 01:51:06,28
2. František Hibeľ – LMK Hybe – 02:06:16,01
3. Martin Packo – LMK hybe – 02:28:50,42
B 1 (12 km):
1. Aneta Kastnerová – MSC1 (CZE) – čas spolu: 02:31:08,21
2. Juraj Fabián – KPZ Poprad – 02:37:33,14
3. Tesszán Richárd – (HUN) – 02:38:20,00
A 1 (12 km):
1. Branislav Matej – Haniska – čas spolu: 02:19:07,62
2. Marcel Petrík – (SVK) – 02:51:25,45
3. Ján Šleboda – KPZ Poprad – 04:13:46,24
Branislav Mathe
|